FAQ: TPMS-system

Paineenvahtianturi voidaan asentaa esimerkiksi venttiiliin.

Ce este TPMS?
Căror vehicule li se aplică reglementarea UE privitoare la TPMS?
Care este scopul reglementării referitoare la TPMS?
Cum funcţionează sistemul TPMS?
De unde ştiu dacă vehiculul meu are un sistem de monitorizare a presiunii care satisface cerinţele Regulamentului UE?
Cât costă sistemele de monitorizare a presiunii anvelopelor?
În viitor, pot să-mi schimb singur anvelopele?
Cum este monitorizată conformarea la cerinţele Regulamentului UE?

 



Ce este TPMS?

TPMS este abrevierea pentru Tyre Pressure Monitoring System (Sistem de monitorizare a presiunii aerului din anvelope).

 Partea de sus a paginii >>



Căror vehicule li se aplică reglementarea UE privitoare la TPMS?

În conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 661/2009, toate vehiculele care au primit omologarea de tip după luna noiembrie 2012, precum şi toate vehiculele noi vândute după luna noiembrie 2014, trebuie să fie dotate cu un sistem de monitorizare a presiunii aerului din anvelope (TPMS). Prevederile regulamentului nu sunt valabile pentru deţinătorii de vehicule vechi, ceea ce înseamnă că dacă vehiculul dvs. nu avea sistem de monitorizare a presiunii anvelopelor la data înmatriculării în circulaţie, nu trebuie să montaţi ulterior un asemenea sistem.

 Partea de sus a paginii >>



Care este scopul reglementării referitoare la TPMS?

Noile reglementări au scopul de a îmbunătăţi siguranţa circulaţiei şi de a controla consumul de carburant. Presiunea anvelopelor are un efect semnificativ asupra caracteristicilor de manevrabilitate ale vehiculelor şi duratei de utilizare a anvelopelor.

 Partea de sus a paginii >>



Cum funcţionează sistemul TPMS?

După cum indică şi numele acestuia, scopul sistemului este de a monitoriza presiunea aerului din anvelope, pentru reducerea emisiilor poluante ale vehiculelor şi mărirea siguranţei. Sistemul va anunţa şoferul dacă presiunea aerului dintr-o anvelopă scade cu mai mult de 20% faţă de valoarea standard specifică anvelopei şi vehiculului, sau dacă presiunea anvelopei scade sub 1,5 bar, considerată ca valoare minimă. Această avertizare îi va permite şoferului să oprească în siguranţă şi la timp pentru a preîntâmpina apariţia unor situaţii potenţial periculoase.

Regulamentul UE în sine nu stabileşte dacă sistemul TPMS trebuie să fie un sistem, aşa-numit, activ (cu senzori separaţi de presiune montaţi în interiorul fiecărei anvelope) sau pasiv (bazat pe interpretarea făcută de sistemul ABS al vehiculului asupra modificărilor de turaţie a anvelopelor). Cel mai important lucru, este acela că sistemul trebuie să îndeplinească toate cerinţele Regulamentului UE. Producătorii de vehicule vor lua decizia pe care dintre cele două tipuri de sisteme îl vor utiliza.

 Partea de sus a paginii >>



De unde ştiu dacă vehiculul meu are un sistem de monitorizare a presiunii care satisface cerinţele Regulamentului UE?

Cel mai uşor mod de verificare a existenţei acestui sistem este să verificaţi data de fabricaţie a vehiculului (vedeţi paragraful “Căror vehicule li se aplică reglementarea UE privitoare la TPMS?”) şi luminile de avertizare de la bord. Dacă atunci când porniţi vehiculul, la bord apare un simbol separat TPMS, înseamnă că, cel mai probabil, vehiculul este dotat cu un sistem conform Regulamentului UE. La pornirea vehiculului, computerul de bord al acestuia verifică funcţionarea sistemului. Dacă presiunea anvelopelor este normală şi sistemul funcţionează corect, lumina de avertizare se va stinge în câteva secunde după pornirea vehiculului. Simbolul TPMS de la bordul vehiculului arată astfel:

  Partea de sus a paginii >>



Cât costă sistemele de monitorizare a presiunii anvelopelor?

Vehiculelor care fac obiectul Regulamentului UE li s-a instalat deja din fabrică sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor, fiind inclus în preţul de vânzare al vehicului. Dacă vehiculul are un sistem activ de monitorizare a presiunii anvelopelor (respectiv, cu senzori separaţi de presiune montaţi în interiorul fiecărei anvelope), deţinătorul vehiculului trebuie să cumpere şi un set de senzori destinat anvelopelor de iarnă pentru a se asigura că sistemul de monitorizare a presiunii va funcţiona şi iarna.

Calitatea şi preţul senzorilor pe piaţă variază foarte mult. În prezent, cei mai mari producători de senzori sunt în America, Europa, şi Asia, iar sortimentul lor de produse include atât senzori OEM (piese provenite de la producători de echipamente originale), cât şi senzori pentru montare ulterioară. Actualmente, preţul senzorilor pe piaţă variază în intervalul 50–250 EUR/senzor.

 Partea de sus a paginii >>



În viitor, pot să-mi schimb singur anvelopele?

Puteţi în continuare să faceţi schimbarea sezonieră a anvelopelor (vară/iarnă) deoarece procedura efectivă de montare şi demontare a anvelopelor nu va fi deloc modificată.

Totuşi, este bine de ştiut că dacă vehiculul este dotat cu un sistem de monitorizare a presiunii anvelopelor (observaţie valabilă, în special, pentru sistemele active = cu senzori separaţi de presiune montaţi în interiorul fiecărei anvelope), este posibil ca lumina de avertizare TPMS să rămână aprinsă după schimbarea sezonieră a anvelopelor. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, deoarece după o schimbare sezonieră a anvelopelor, computerul de bord al modelului de vehicul în cauză necesită ca noii senzori să fie “recunoscuţi” folosindu-se un program de diagnosticare. În acest caz, se recomandă consultarea unui specialist pentru a vă asigura că sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor funcţionează corect. 

Potrivit informaţiilor actuale, majoritatea vehiculelor produse recent vor identifica singure senzorii noi, iar computerul de bord va reseta automat deranjamentul după circa 15-20 minute de mers.

 Partea de sus a paginii >>



Cum este monitorizată conformarea la cerinţele Regulamentului UE? 

Potrivit informaţiilor actuale, dacă sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor nu este funcţional (respectiv, la bord lumina de avertizare TPMS este aprinsă), acest fapt va constitui motiv de respingere a vehiculului la inspecţia anuală.

  Partea de sus a paginii >>